Aixam to francuski producent mikrosamochodów, którego historia sięga roku 1983, kiedy to doszło do przejęcia firmy Arola, prekursora w dziedzinie mikropojazdów. Arola od 1975 roku zajmowała się produkcją pojazdów trójkołowych z motocyklową kierownicą i prostym siedziskiem w formie ławki. Źródłem napędu był benzynowy silnik o pojemności 47cm3 i mocy 3 KM. Od 1978 roku pojazdy firmy Arola posiadały już kierownicę w kształcie koła i podwozie czterokołowe. Do przejęcia i narodzin firmy Aixam doszło w 1983 roku a pierwszy czterokołowiec lekki, oznaczony jako 325D, pod nową marką zadebiutował w roku 1984. Rok później na rynku pojawił się pierwszy czterokołowiec ciężki o nazwie 400D. Od początku istnienia Aixam sukcesywnie prowadzi prace nad rozwojem gamy oferowanych pojazdów. Jest prekursorem wielu nowych, jak na ówczesne lata rozwiązań. Jako pierwszy producent poddał czterokołowce próbom zderzeniowym. W 1991 roku wprowadził do użytku silnik dwucylindrowy firmy Kubota, a w 1997r auta Aixam przeszły testy zderzeniowe boczne. Firma znana jest z dbałości o jakość wykorzystywanych w produkcji materiałów, innowacyjnych rozwiązań technicznych w zakresie bezpieczeństwa i funkcjonalności. Aktualnie produkowane pojazdy należą do gamy pojazdów nazwanych Minauto, Ambition, E-Aixam, Aixam Pro i Mega.
Przegląd oferty Aixama rozpoczniemy od grupy pojazdów Minauto. W jej skład wchodzi obecnie jeden model Access należący do grupy homologacyjnej L6eBP. Do niedawna produkowany był również model Cross, który obecnie znajdziecie jeszcze na rynku wtórnym.
Oba modele napędzane są dwucylindrowymi silnikami diesla o mocy 6kW, maksymalny moment obrotowy 21Nm osiągają przy 2500 obr/min a prędkość maksymalna to 45 km/h. Dostawcą silników do tej gamy pojazdów jest firma Kubota. Jednostka napędowa spełnia normy emisji spalin Euro 4 i znana jest z niezawodności oraz trwałości. Za przeniesienie napędu na przednie koła odpowiada automatyczna, bezstopniowa skrzynia biegów o trzech przełożeniach: jazda do przodu, bieg neutralny i bieg wsteczny. Deklarowane przez producenta zużycie ON na poziomie 3,1l/100 km przy 16-to litrowej pojemności zbiornika paliwa daje zasięg przekraczający 500 km. Dwuobwodowy układ hamulcowy wyposażono w korektor siły hamowania i układ samoregulacji. W zakresie bezpieczeństwa biernego Aixam wyposaża swoje pojazdy w system ABS + EBD. Średnica przednich tarczy hamulcowych to 210 mm. Tylne hamulce bębnowe mają średnicę 160 mm. Układ zawieszenia oparto na niezależnym zawieszeniu wszystkich kół ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami. Szkielet dwumiejscowego nadwozia tworzy aluminiowa rama przestrzenna pokryta tworzywem ABS. Wykonanie jej w formie klatki bezpieczeństwa ze strefami zgniotu zapewnia kierowcy i pasażerowi maksymalną ochronę. Potwierdzeniem tego są pozytywne wyniki uzyskane w testach stabilności: ISO, łosia i slalomu. W wymiarach nadwozia dostrzegamy pierwszą różnicę pomiędzy dwoma modelami. Cross jest o 241 mm dłuższy (długość: 3000 mm) i posiada bagażnik o pojemności 1100l (o 400l więcej niż Access). Różnice widać również w kolorystyce nadwozia. Access występuje tylko w kolorze białym. W przypadku Crossa dostępne są cztery kolory: biała perła, czerwony, czarny i srebrny. W każdej z wersji kolorystycznych Crossa dach jest w kolorze czarnym.
Deska rozdzielcza i jej poszczególne elementy są wspólne dla obu modeli. Wykończenie modelu Cross obejmuje centralny zamek z pilotem, aluminiowy pakiet wykończenia deski rozdzielczej, osłonę przeciwsłoneczną z lusterkiem po stronie pasażera, pas oddzielający przestrzeń bagażową od pasażerskiej i dodatkowy uchwyt na kubek. Obydwa modele wyposażone są standardowo w fabryczną instalację radiową. Seryjne wyposażenie obejmuje trzecie światło stop z funkcją sygnalizacji gwałtownego hamowania, zintegrowane światła przednie (światła LED do jazdy dziennej, światła mijania, kierunkowskazy). Opcjonalnie dla obu modeli dostępne są 14-to calowe felgi aluminiowe (opona 155/65/R14). Decydując się na zakup nowego modelu Access możemy doposażyć go np. o: klimatyzację, koło zapasowe z felgą stalową (w standardzie aerozolowy zestaw naprawczy przebitej opony), czy radio MP3/RDS/USB.