Często mamy zapytania od naszych klientów co w takiej sytuacji?
Odpowiedz jest tylko jedna jeżeli masz ukończone 14 lat i posiadasz prawo jazdy kategorii AM (dawna karta motorowerowa) lub jakąkolwiek inną kategorię a jechałeś „mikrokarem” z homologacja L6eBP nikt nie ma prawa zakazć ci dalszej jazdy.
Spotykamy się często z sytuacjami w których to policjant zarzuca kierującemu, iż jego pojazd przekracza masę 350kg. Z tego powodu zakazuje dalszej jazdy i kieruje sprawę do sądu zarzucając kierowcy jazdę bez uprawnień.
Co zrobić w tej sytuacji?
Przede wszystkim nie powinniśmy przyjmowac mandatu, wtedy sprawa zostanie skierowana do sądu. Z rozmowy z naszymi klientami każda taka sprawa skończyła się wyrokiem uniewinniającym kierowcę. Skąd bierze się taka myśl i przekonanie iż czterokołowiec lekki nie może przekracać 350kg?
Owe sytuacje biorą się z zapisów w polskim prawie. Prawo o ruchu drogowym mówi:
42c) czterokołowiec lekki – czterokołowiec, którego masa własna nie przekracza
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h
Z dniem 1 stycznia 2016 przepis ten stracił ważność. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nie wymagają implementacji do polskiego prawa, stosuje się je bezpośrednio w prawie krajowym. Oznacza to, że pomimo braku zmian w polskich przepisach i opisanej tam definicji czterokołowców, stosuje się przepisy z rozporządzenia nr 168/2013
Rozporządzenie UE nr 168/2013 zawiera wszelkie informacje prawne o obecnie panujących przepisach:
Dz.U. 2011 Nr 30 poz. 151 Roz. 1. Art. 6. stwierdza, iż do prowadzenia pojazdu z homologacją L6e obecnie L6eBP uprawniają następujące kategorie prawa jazdy: AM, A1, A2, A, B1, B, C1, C, D1, D oraz T.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20110300151/T/D20110151L.pdf
Dz.U. 2011 Nr 30 poz. 151 Roz. 1. Art. 8 stwierdza następujący minimalny wiek kierowcy:
– 14 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kat. AM;
Z DNIEM 15 stycznia 2013 roku zostało uchwalone nowe rozporządzenie parlamentu europejskiego i rady Unii Europejskiej nr 168/2013/eu, które w polsce weszło w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku i tym samym zastąpiło starą dyrektywę 2002/24/Ec.
Do kluczowych zmian należą:
Dawne rozporządzenie 2002/24/EC | NOWE rozporządzenie 168/2013/EU | |
Kategoria | L6e | roz. 1, art. 4, p. 2, pod. f – L6eBP |
Prędkość maksymalna | 45 km/h | 45 km/h |
Maksymalna moc | 4 kW (5.4 hp) | 6kW (8.15 hp) |
Masa własna | 350 kg (bez paliwa i akcesoriów) | 425 kg (z paliwem) |
Wejście w życie i stosowanie
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex:32013R0168
1. Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2. Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2016 r.
Od dnia 22 marca 2013 r. organy krajowe nie mogą odmówić udzielenia homologacji typu UE ani krajowej homologacji typu ani zakazać rejestracji, wprowadzania do obrotu ani dopuszczania nowego pojazdu, w przypadku gdy producent złoży taki wniosek, a pojazd ten spełnia wymogi niniejszego rozporządzenia oraz aktów delegowanych i wykonawczych przyjętych na mocy niniejszego rozporządzenia.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Strasburgu dnia 15 stycznia 2013 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego
M. SCHULZ
Przewodniczący
W imieniu Rady
L. CREIGHTON
Przewodniczący
Podsumowując dzięki nowemu rozporządzeniu 168/2013/EU pojazdy wyprodukowane po 2016 roku posiadają nową homologację L6E-BP, która dopuszcza do ruchu pojazdy, posiadające masę 425 kg a do poruszania się nimi potrzebujemy mieć minimum prawo jazdy kategorii AM (dawna karta motorowerowa) oraz ukończone 14 lat. Nie zostało to jednak zawarte w przepisach polskiego prawa, dlatego te problemy będą występować.
Udostępnij to znajomym, aby zwiększyć świadomość oraz uniknąć steresu.